Jak postupovat, pokud jste zaslali platbu na jiný účet?
Platby byste měli vždycky zadávat v klidu vašeho domova, nikoli na rychlo někdy v kavárně. Číslo účtu příjemce by mělo být řádně zkontrolováno, stejně tak variabilní symbol a přesná částka. Občas stačí jedna malá nepozornost, a peníze máte poslané na účet někoho jiného. V takovou chvíli vyvstává otázka, jak následně postupovat.
Jak samostatně zrušit bankovní transakci?
V některých případech nemusíte řešit ani vrácení platby zpět, ale stačí ji pouze včas upravit.
- Změna zadané platby – pokud jste si zadali platbu, která neměla okamžitou splatnost, máte z části vyhráno. Každá banka má nastavené jiné podmínky, kdy platby odesílá. Zatímco některé banky posílají platby pouze ráno, a poté až následující den, jiné mají zase platby odesílány dvakrát denně. Pokud je však platba zadána na další pracovní den, můžete svoji platbu kompletně zrušit nebo opravit podle svých potřeb.
- Automatické zrušení platby – každé číslo bankovního účtu je vytvořeno podle jistého algoritmu. Pokud tedy bankovní účet, který jste zadali, neodpovídá tomuto algoritmu, dostanete od banky upozornění. Platba buď není z účtu odeslána vůbec, nebo vám bude následně vrácena zpět během dalšího pracovního dne.
- Znám příjemce platby – také se může stát, že odešlete platbu, kterou jste tento měsíc už zadali nebo se zkrátka jen překouknete v platbách, které posíláte pravidelně – nejčastěji nájem. Jestliže znáte příjemce, můžete ho kontaktovat a vyžádat si peníze zpět. Zprávu piště vždy zdvořile a s prosbou o vrácení peněz. Urážky a neslušné chování není žádné řešení, chybu jste udělali vy.
Jestliže máte štěstí, příjemce platby pochopí, že se jedná o omyl. Peníze vám tedy zašle obratem zpět, nemůžete na tuto situaci ale příliš spoléhat. Většina bude čekat, zda se o peníze někdo nejprve přihlásí.
Co může udělat banka pro vrácení platby?
Bankovní společnosti vám v mnoha ohledech mohou pomoci. Musíte si však uvědomit, že banky nemohou platby zasílat zpět samostatně, ani pokud se jedná o jednu banku, kterou má odesílatel i příjemce platby. Peníze již byly připsány na účet někoho jiného, vrátit zpět je tedy musí také jen majitel daného účtu.
- Žádost o vrácení platby – první možností, která vás okamžitě napadne, je obrátit se na infolinku dané banky. V lepším případě můžete stihnout platbu stornovat. Pravděpodobnost je bohužel velice nízká. I přesto můžete banku požádat o pomoc. Stačí si stáhnout a vyplnit žádost o vrácení platby. Tento formulář po vyplnění zaneste na nejbližší pobočku banky. Následný postup je v režii banky, která naváže kontakt s bankou příjemce a vyžádá platbu zpět. Pokud není žádost vyslyšena, můžete po určité době zaslat urgenci.
- Žádost klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby – pokud žádost o vrácení peněz nebyla úspěšná, můžete zkusit vyplnit žádost, kdy požádáte banku o osobní údaje příjemce platby. V takovém případě už se nejedná o obyčejnou žádost. Při vyplňování musíte doložit, že je vaše žádost oprávněna, neboť žádáte banku o citlivé osobní údaje. Pokud je žádost správně vyplněna a banka na základě výpisu usoudí, že je opodstatněná, můžete se na příjemce obrátit osobně nebo pomocí právního zástupce.
- Žaloba – pokud nezabere ani jedna z předchozích možností, pak přichází na řadu žaloba. Tu zvažte, zda je nezbytná ohledně částky, o kterou jste přišli. Žaloba bývá postavena na bezdůvodném obohacení.
Často se stává, že peníze pošlete na správný účet, ale naletěli jste podvodníkovi. V takovém případě se můžete zkusit obrátit i na policii, zda nemá proti dané osobě hromadnou žalobu, ke které byste se mohli přidat. V takovém případě je vždy vhodné zvolit variantu platby při převzetí zboží.
Autorem tohoto článku je webový portál NaVýkup.cz. Specializujeme se na bezpečné zpětné leasingy nemovitostí a to na území celé České republiky. Vaši nemovitost vykoupíme za maximální možnou cenu, uhradíme veškeré dluhy a závazky a na základě nájemní smlouvy zůstanete v nemovitostí dále bydlet. Později, až se vám to bude hodit, si svoji nemovitost znovu vykoupíte zpět.