Vitamíny pro zdravý život

Rate this post

Pokud si chcete udržet zdraví a dobrou kondici, potřebujete velké množství vitamínů. Naše tělo si nedokáže vitamíny samo vyrobit, proto je odsouzené na jejich příjem ve stravě.

Pozor na předávkování i na nedostatek

K tomu, abychom netrpěli nemocemi a mohli sportovat, potřebujeme vitamíny. S jejich pomocí si udržujeme pevnou kostru a svalstvo i rovnováhu ve vnitřních orgánech. Vitamíny se podílejí i na naší vnější kráse, díky nim máme hebkou pleť bez vyrážek, husté a lesklé vlasy a kvalitní nehty. Rozlišujeme dvě základní skupiny vitamínů: rozpustné ve vodě a v tucích. Mezi vitamíny rozpustné ve vodě řadíme vitamín C a B- komplex, tedy vitamíny B1–B12. V tucích jsou rozpustné například vitamíny A, D, E nebo K. S rozpustností také souvisí způsob, jakým se vitamíny ukládají nebo vylučují. Nadbytek vodou rozpustných vitamínů vyloučíme močí, ovšem přebytky vitamínů rozpustných v tucích se v našem těle usazují, což je nebezpečné, protože se jimi můžeme předávkovat. Otrava vitamínem A mívá i smrtelné následky. Nemoci ale přináší i nedostatek vitamínů.

 

Co ovlivňují a kde je najdeme?

Vitamín A se podílí na růstu, vývoji kostí, správné funkci zraku, kvalitě pleti, funkci pohlavních orgánů. Najdeme ho v ovoci a zelenině se žlutým a oranžovým zbarvením, v játrech a zelenině s tmavozelenými listy.

Vitamín B obsahuje celou skupinu vitamínů. B1 thiamin pomáhá proti únavě, depresím a nesoustředěnosti, zvyšuje chuť k jídlu. Nachází se v droždí, pšeničných klíčcích, otrubách, fazolích, bramborách. B2 riboflavin řídí spalování cukrů a hospodaření s energií. Objevíme ho v droždí, mléčných výrobcích a vejcích. B3 niacin odbourává z krve cholesterol. Obsahuje ho opět droždí, dále játra, maso tuňáka nebo arašídy. B6 pyridoxin je nezbytný pro metabolismus tuků a bílkovin. I ten najdeme v droždí, ořechách, také v bramborách či vejcích. B12 kobalamin je důležitý pro léčbu chudokrevnosti. Odhalíme ho v telecích a hovězích játrech a v droždí.

Vitamín C zvyšuje odolnost organismu, regeneruje tkáně a buňky, pomáhá nastartovat činnost bílých krvinek. Podporuje žlázy s vnitřní sekrecí, chrání před rakovinou, pozitivně působí proti stresu a při šocích. Najdeme ho v ovoci a zelenině, například v pomerančích a citronech či v zelí.

Vitamín D nám umožňuje získávat vápník a ukládat ho v kostech. Nejlepším zdrojem vitamínu D je sluneční záření, obsahuje ho ale také vaječný žloutek a rybí tuk.

Vitamín E zvyšuje mužskou potenci, působí pozitivně na krevní oběh, zabraňuje neplodnosti a pomáhá hojit rány. Nachází se v rostlinných olejích, ořechách, semenech slunečnice, ale také špenátu nebo chřestu.

Vitamín K hraje nezanedbatelnou úlohu při srážlivosti krve, ukládání minerálů v kostech, při růstu buněk a metabolismu cévních stěn. Najdeme ho v zelené listové zelenině a některých druzích olejů, například olivovém nebo sójovém.

Vitamín P zahrnující flavonoidy je důležitý pro správnou funkci a stavbu cévní soustavy. Pomáhá léčit hemeroidy, bércové vředy. Ukrývá se v červeném víně.

 

Kdo se neobejde bez umělého doplňování?

K pokrytí denní potřeby vitamínů by vám měly stačit vitamíny obsažené v běžných potravinách, které konzumujete. Některé skupiny lidí se ale neobejdou bez vitamínů ve formě doplňků stravy. Nezbytné jsou vitamíny pro těhotné, dále pro pacienty zotavující se po nemoci nebo osoby po zvýšené fyzické a psychické zátěži.

Podobné články...

Napsat komentář